Class One. This class was on the ביאור (the middle of the מאמר). The question of עבודה צורך גבוה has three answers: In חקירה the answer is עבודה לאו צורך גבוה leaving many misunderstood מאמרי חז”ל. In קבלה the answer is עבודה צורך גבוה in השתלשלות but לא איכפת לי’ה as far as אדון יחיד שרש השרשים is concerned. In חסידות we agree but don’t agree with קבלה because after all the בריות for whom the מצוות were meant to be מצרף are created by Him. Thus we touch even עצמות but not בדרך אתעדל”ת אתעדל”ע. This is compared to אור ושפע where all גילויים and levels of השתלשלות are like שפע שבהם נתפס המשפיע and עצמות that has no connection to עולמות is compared to אור. And the מאמר argues: we DO bring down אור also. ועצע”ג בכל זה.
Class Two. This class is the מאמר itself- the beginning and the end, it is quite similar to the מאמר before this one בשעה שהקדימו. The three מאמרי חז”ל that create the problem of how many crowns were introduced by מתן תורה one, two or three. Additionally who introduces the crowns, Yidden or the מלאכים? The resolution has a lot to do with the גמרא במסכת חולין on the פסוק ברן יחד ככבי בקר ויריעו כל בני אלוקים… The מלאכים say שירה in response to Yidden’s שירה. In other words what the מלאכים bring really comes from Yidden. So! The three crowns in the ויק”ר come to the מלאכים from אידן. One remains with Hashem as it says in the שהש”ר. Two come to us as it says on the גמרא במסכת שבת.