Class One. Though the Birur associated with the 70 nations on Sukkos is great, the ascent in Kedusha of Yidden alone on שמיני עצרת is higher. Introduction: two ideas in Knowing Godliness. Both are knowing proactively. One from below: למטה יש ולמעה אין- the unknown and misunderstood. One from above: למעלה יש ולמטה אין- He is true; whatever He radiates is (relative to Him) altogether inconsequential. The two איןs are not the same.
Class One
Class Two. In אלקות itself there are these two דעות. Introduction one: the difference between [ביטול [היש and דביקות של מציאות אלקות. What is אלקות? Why -relatively speaking- the כלים that are דביקות בלתי ניכרת are like ביטול rather than דביקות when compared to אור’s דביקות ניכרת?
Class Two
Class Three. This class discusses the idea that אור has a דביקות ניכרת with אין סוף and is therefore the אין של היש האמיתי. But he explains it on four levels each later one higher and deeper than the one before. We added the discussion on the four levels of אין ערוך לך, ואין זולתיך, אפס בלתיך, ומי דומה לך. [We further explained (בדרך אפשר) that even אור as it is revealed in אצילות is included in אין ערוך לך and is (though deleted from the מאמר) part of the אין of the יש הנברא]. 1) (ביטול דהעדר תפיסת מקום (של חיצוניות הכתר [to be sure this is also included in אין זולתך though it does not say that here] 2) ביטול דאין זולתך דחכמה דאצילות has no מציאות but is existent in the ביטול state. 3) ביטול דלא ידע, שגם עמו אינו כלום but at least it is אור that is not. 4) כמו שהמאור יודע את האור which we compared to the idea of כח העצמות להוות being in אור due to its דביקות.
Class Three
Class Four. This class listed four levels of דעת עליון and דעת תחתון as they are in אלקות alone: 1) אצילות ובי”ע 2) אצילות וחכמה 3) אצילות ואין סוף 4) פנימיות וחיצוניות הקו. In explaining this fourth level we talked about the first צמצום and מקום and more.