Class One. Perakim 1-4. Introduction and overview of the Hemshech. Last year we explained the דלת as opposed to the ריש as having ביטול, until the highest levels: אזעירת גרמי’, לית לה מגרמי’ה כלום. This year we learn about another יו”ד one that brings down. This is the יו”ד of חכמה that comes down with no change into יסוד. [ובזה מבאר ב’ המאמרי חז”ל: בי’ נברא עוה”ב [חכמה] והמאמר כי כל בשמים ובארץ [יסוד He begins by discussing the notion of our reciprocal love to Hashem in two aspects: 1) He squeezes Himself, so we squeeze ourselves, 2) the point is that after the squeeze there should be a revelation. There are אחורים ופנים in this process. The יו”ד of the דל”ת is אחורים [The יו”ד that makes a דל”ת into a ה”י is פנים].
Class One.
Class Two. Perakim 5-6. The Rebbe explains that there are two levels: פנים and אחור. This means the idea of getting limited light in the קו אחר הצמצום versus getting כללות אור אין סוף שלפני הצמצום, כולל אור הא”ס הבלי גבול. This is because there’s a כונה unique to the first צמצום that it is בשביל הגילוי. Though initially, we get only the יו”ד שמאחורי הדל”ת ultimately we get the יו”ד שלפני הדל”ת that makes the דל”ת into a ה”י.
Class Two.
Class Three. Perakim 7-8 This class continues the theme of פנים ואחור. Just as in the divine interest in giving to the creation, as כונת הצמצום בשביל הגילוית which has many levels. The two most basic are פנים and אחור similarly, in עבודה there are these two basic levels. The עבודה of פנים is for נשמות דאצילות. The עבודה of אחרו is that of נשמות דבי”ע. But they never the less hold onto and draw strength from the פנים, like when thinking of the readiness for מסירות נפש etc.
Class Three.
Class Four. Perakim 9- 10. פנים ואחור בתורה. This class continues the theme of the מאמר regarding פנים ואחור. It also explains the idea that there is a link between the אחור and the פנים. This is explained using various forms, including: 1) ד’ מדריגות בתורה: התקן עצמך כו’, כלה, ירושה ומתנה. 2) ענין הקב”ה קורא ושונה כנגדו מול ענין ג’ שעות ראשונות הקב”ה יושב ועוסק בתורה. 3) דוד זמירות קרית להו ונענש שהעדיף החיצונית על הפנימית.
Class Four.
Class Five. Perakim 11- 14. This class explains פנים and אחור in עבודה and the idea of linking the פנים to the אחור. It does so using the form found in קוטרס עץ החיים. Conclusion that when Moshiach comes פנים will be revealed; and it is connected to our טועמי’ חיים זכו. This class has a long introduction about 24 Teves and the Alter Rebbe’s hate for Napoleon.