Close

22. Mashcheini 5718

Mashcheini 5718, Class One.
Second Ma’amar in the Hemshech. The last one explained the three steps in lower levels of the Neshama:
1) משכני is יציאת מצרים arousing “only” the נפש האלוקית.
2) אחריך נרוצה arousing the נפש הבהמית through involvement of the נפש האלוקית with her.
3) הבאני המלך חדריו is מתן תורה where the two Neshamos join and receive the תורה deservedly (so to speak.)
4) נגילה ונשמך בך means עצמות (???)
This Ma’amar is the same on the level of יחידה:
1) משכני awakens יחידה of נפש האלוקית alone.
2) אחריך נרוצה is awakening the יחידה of the נפש הבהמית as well.
This is the issue of the מאמר: What is יחידה of the נפש הבהמית and why must it also be elevated?

Mashcheini 5718, Class One.

Mashcheini 5718, Class Two.
There’s the משכיני and the אחריך נרוצה on the יחידה level, as there is יחידה in קדושה and קליפה.
Proof: Will above reason.
The differences between the two יחידות:
Kedusha is 1) attached to Hashem (the Source.) 2) It has one want while the יחידה נפש הבהמית has many wants מכפירים יחידתי.
Why the need to be מברר the יחידה דנפש הבהמית.

Mashcheini 5718, Class Two.

Mashcheini 5718, Class Three.
Why is it necessary to have the נפש הבהמית to receive the Torah?
Answer it has the advantage of תוקף of מדות which is above reason.
Like מלאכים’s מדות טבעיים and the מדות טבעיים of people.
This reaches higher than מוחין.

Mashcheini 5718, Class Three.

Mashcheini 5718, Class Four.
This fourth class asks why is there a need for בירור הנפש הבהמית if the יחידה is revealed in משכני?
The answer is that the נפש האלוקית (even the יחידה level) is an אדם and אדם is always rational.
So, even the יחידה which is will beyond reason has a טעם כמוס which will eventually surface causing the will to weaken dissipate and even change.
Therefore there is need for the בירור מדות (in this case יחידה (?)) of the נפש הבהמית to sustain the aspect of רצון עצמי למעלה משכל.

Mashcheini 5718, Class Four.

00:00
00:00
Backward
Forward
00:00
00:00
Backward
Forward
Share this class!