Close

Kapital 118 (5779/2019)

Summary Perek 118: This class is an overview of the entire Kapital given for Beis Rivka seminary This is the Halel (reveal, celebrate) of Hodaya (this that we must accept because it is beyond comprehending).

Class one: Introduction about Hallel: The idea of miracles and revelation, is not every day. The six chapters of Hallel are six different occasions. 1) Beginning of Yetzias Mitzrayim 2) Complete redemption from Mitzrayim 3) Hallel after surviving the worst sufferings 4) Dovid’s Hallel; great Emuna and Bitachon and great miracles’ 5) Goyim’s Hallel 6) Possibly about after Moshiach comes.

Class two: Who said this Hallel?: Dovid. After Moshiach comes, we will be following the second approach. This class we explore the essence of the Perek: Hallel celebrates miracles by revealing them. Hoda’a deals with the essence that cannot be revealed. Here we have a Hallel that opens and closes with הודו לה’ כי טוב כי לעולם חסדו – the idea of הודאה. Here the הלל is on the level of הודאה, as in the idea of “to know G-d is to be G-d”.

Class Three: This class is on the first four Pesukim of the Perek: הודו להוי’ כי טוב; יאמר נא ישראל; יאמרו נא בית אהרון; יאמרו נא יראי הוי’ה and all four end כי לעולם חסדו. טוב is an עצמי and חסד is a גילוי ומתפשט, the טוב is extended to the חסד also. The example is: the connecting תורה שבכתב with תורה שבעל פה.

Class Four: This class is on Possuk מן המיצר קראתי י-ה ענני במרחב י-ה. This one underlies the entire Perek. Three ideas are shared 1) Hashem responds in kind to us: we say י-ה He responds with י-ה and the same is with הוי’, אלוקים א-ל שד-י 2) We cry from depth of despair and He responds from depth on High. 3) י-ה is the idea of אין השם והכסא שלם that the divine name and throne in גלות is split: the lower level (שכינה, ו-ה) is exiled, while the higher level (קדושה, י-ה) departs. Calling out (in Galus) to י-ה is reaching the G-dliness of removal (like בלילה ההוא נדדה שנת המלך). This is essence which is darkness that is higher than light, or: the הלל (revealing) of הודאה (essence)- the point of this קפיטל.

Class Five: This class is on Pesukim 6-9. הוי’ לי בעוזרי וגו’ טוב לחסות בהוי’ מבטוח באדם… בנדיבים הוי’ לי is G-dliness that never changes כל מקום שנאמר לי אינו זז לעולם. The idea of הוי’ה here is עצמות ומהות higher than אדם העליון and נדיבים which is (even) the אבות!!!

Class Six: This class deals with Pesukim 10-13. Klipa attacks and the Yid isn’t broken because of the divine assistance.

Class Seven: This class is on Pesukim 14-16 עזי וזמרת י-ה וגו’, קול רינה וישועה גו’ ימין הוי’ גו’ ימין הוי’ עושה חיל This Perek deals with seeing the “G-dliness of darkness” (as in the possuk מן המיצר קראתי י-ה) and the עזי וזמרת י-ה here is the opposite of the same in אז ישיר. There it is גילויים while here it is עצמות as is understood from the idea of קוב”ה סליק. And from Atzmus comes salvation. Two interpretations for קול רינה גו’ ימין הוי’ גו 1) the first Possuk is גילויים and the second is עצמות 2) Both are עצמות.

Class Eight: This class is on Pesukim 17-18. The two deal with no מיתה and we connected it to תחיית המתים, eternal living in the body! This level has to do with גבורות and אמונה (the second ברכה in שמונה עשרה) and נה”י thus the Possuk says לא אמות כ”י אחי’ה- the idea of כ”י is נה”י the basis for אמונה and כח עצמי from which תחיית המתים comes. This explains ואספר מעשי י-ה that עשי’ה becomes ספירות ובהירות; and the יסור יסרני י-ה is the כריתות ברית that will never be broken.

Class Nine: This class is on Pesukim 19-20 פתחו לי שערי צדק… זה השער להוי’… צדיקים יבואו בו. The idea of Tzadikim doing Teshuva, The advantage of Dovid even over RaShbI, Bittul HaYesh over Bittul Atzmi because of the submissiveness, this is how Tzadikim (also) do Teshuva. The second Possuk is revelation of the Tzadik’s Teshuva through הוי’ה also, but it is revealing מעלת העצמי. The מעלה of Teshuva.

Class Ten: This class is on Pesukim 21-24. אודך כי עניתני וגו’ אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה מאת הוי’ היתה זאת וגו’ זה היום וגו’ נגילה ונשמחה בו. Different levels of שמח בחלקו. The first is to accept, and higher than that is seeing that whatever challenges I have are the greatest blessings in my life. Liasid we will thank Hashem for exactly what He gave US because we will see (on some level) how this is perfect for me. The אודך כי ענתני that He challenged us, and answered us, then we see how אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה. This is only explicable if we appreciate that מאת הוי’ היתה זאת. And it’s reason for celebration זה היום עשה הוי’ נגילה ונשמחה בו. The celebration and the wonderment of Jewish survival and the rejoicing in this miracle of survival which will take place after Moshiach comes.

Class Eleven: This class is on the Possuk אנא הוי’ הושיעה נא אנא הוי’ הצליחה נא. Dovid will say it when Moshiach comes to help raise us to serve Hashem on the level of מעשה גדול and ביטול and קבלת עול, things that will be challenging even after Moshiach comes.

Class Twelve: This class encompasses the last four Pesukim of the Kapital פסוקים כ”ו- כ”ט. These פסוקים were said to the עולי רגל who brought ביכורים and will be said to the עולי רגל when Moshiach comes. The point of the Pesukim is the emphasis on action and submission קבלת עול which is the only adequate way of having Him Himself. Liasid this מעלה will be revealed. It is represented by the words (and ideas) ברכנוכם מבית השם and אסרו חג בעבותים עד קרנות המזבח. We explained why and how. The Possuk א-לי אתה ואודך וגו’ ארוממך is that the essence (to which we have ואודך- only הודאה) becomes our personal life (אלוקי) and is מקיף over us (ארוממך) We finish how we began with הודאה.

Summary
Class one
Class two
Class three
Class four
Class five
Class six
Class seven
Class eight
Class Nine
Class Ten
Class Eleven
Class Twelve

00:00
00:00
Backward
Forward
00:00
00:00
Backward
Forward
Share this class!