Close

16b. Basi Legani 5722, Class Two.

16b. Basi Legani 5722, Class Two.
NOTE: This class is 2 hours long, but has three segments that can be listened to individually:
1) Minute 00.00- Minute 49.27
2) Minute 49.27- Minute 71.00
3) Minute 71.00- End
In this class the Rebbe explores the idea of אין סוף למטה עד אין תכלית- that Ein Sof is everywhere, and wherever it is it is still Ein Sof on three levels:
1) Lifnei HaTzimtum (and before Ratzon); from the pointhat there is גילוי there is אין סוף למטה עד אין תכלית. This begins on the level of אנת הוא חד ולא בחושבן which means infinity that is singular, but also, that has infinite ספירות in it’s plainness. This is called ספירות אין קץ.
2) After Tzimtzum, in the realms that are Ein Sof including Atzilus (which arguably includes before Tzimtzum after the Ratzon) there is (still) אין סוף למטה עד אין תכלית. Although there are ‘only’ 10 Sefiros, they are Ein Sof, even in Atzilus, and certainly above Atzilus.
3) In the lower created, finite, worlds, which begin with Malchus, there is still אין סוף למטה עד אין תכלית. Here it is a power of אין סוף (so to speak) ‘forcing’ what is (naturally) finite to be forever. On the two levels of קיימין באיש and קיימין במין.
NOTE: there is an error at the end of this class, this is a comment made by a listener, we’re including it here, to correct that wrong:
שמעתי שיעור שלכם על ד”ה באתי לגני [תשכ”ב] סוס”ה ואמרתם שהשאלה מהתהוות בכל רגע והתירוץ הם חידוש של הרבי, אמנם הוא לנכון בהמשך מים רבים תרל”ו סופל”ג עיי”ש. הגעתי לזה אחרי ששמעתי הטייפ מהמאמר ושומעים איך שהרבי אומר על התירוץ “ווי ער איז מבאר” ומזה הבנתי שכנראה הכל הוא מהרבי מהר”ש

16b. Basi Legani 5722, Class Two.

00:00
00:00
Backward
Forward
00:00
00:00
Backward
Forward
Share this class!