[Page 197].
Four Bittuls (3).
This class continues on to the ביטול במציאות דאין זולתך; where there is not only nothing but אלקות; there isn’t even a מציאות of אלקות all there is העלם ומהות.
The explanation for this is that even the מציאות of אצילות has some מציאות, as indicated from the idea that רשב”י’s ביטול המציאות במהות אלקות דאצילות has “קצת רוממות”.
Thus there is a higher level still, where the מציאות (גילוי) אלקות is בטל and only the מהות remains.
This is the ביטול of אין זולתך, where the גילוי ומציאות דאצילות is בטל in a higher אור.
There are two forms for this ביטול:
חכמה is lower and deeper than the ביטול דכתר: it is lifted up and enchanted by the אין סוף.
כתר is a higher ביטול but is overwhelming and destroying (the התפשטות). This is called אוכם and כולא קמי’ כלא חשיב and שרגא בטיהרא מאי אהני and העדר תפיסת מקום.
But this only removes the מציאות (גילוי) אלקות but not the מהות אלקות.