Classes

Samach Tisamach 5657 - Class 13

Page 16. The same three ideas about Malchus apply in the source before the Tzimtzum. The four worlds of כללות: אוא”ס לפני הצמצום= אצילות דכללות. אדם קדמון= בריאה דכללות עקודים ונקודים= יצירה דכללות . אצילות דפרטות [ברודים]= עשי’ דכללות These were explained in brief especially אצילות דכללות- גילוי אור אין סוף קודם הצמצום.

Samach Tisamach 5657 - Class 14

מלכות דאין סוף is explained in this class. Uncertainty about the meaning of this term here is addressed and a (possible) explanation offered.

Samach Tisamach 5657 - Class 15

Page 18. 1) טהירו עילאה, טהירו תתאה- what are they and what are they not. One is before Tzimtzum, the other is after. 2) The ideas of מלכות before and after צמצום are linked to the phrase in the Siddur: יחיד חי העולמים מלך. יחיד is before Tzimtzum, חי העולמים מלך is, for obvious reasons,...

Samach Tisamach 5657 - Class 16

Page 19-21. 1) אנת הוא חד ולא בחושבן is the same idea as כהאי בומינא שאתפשט לכל סטר ועיבר וכד תסתכל למנדע בי’ לא תשתכח אלא נהורא דבוצינא חדש which is the same as the notion of אין מספר לספירות. This helps explain עשר ספירות הגנוזות לפני הצמצום according to the אריז”ל ואדמו”ר הזקן. In...

Samach Tisamach 5657 - Class 17

Page 22-24. Explaining the Siddur: יחיד חי העולמים מלך משובח ומפואר עדי עד שמו הגדול. In the first was we can only praise after the צמצום which is חי העולמים מלך, and even that remains not completely understood as the words עדי עד בםממםאקץ In the second explanation, even the אין סוף before the צמצום,...