Class 50
Page 191-2. A word on לכם- the התחלה וסיום. With the new understanding of שטח and מרחב העצמי an entirely new understanding of the פסוק and מאמר חז”ל on גדול הוי’ ומהולל מאד בעיר אלוקינו and the חז”ל explain אמתי הוא גדול כשהוא בעיר אלוקינו. The idea that גדול הוי’ is limited, connected to the...
Class 51
Page 192-3. ספר סופר סיפור. The final product, the ספר which is called here סיפור or מספר is completely limited. The סופר as he is by himself is altogether without form or limit. The סיפור which is called here the ספר is in between, having the beginnings of limitations.
Class 52
Page 193-4. Nimshal of סופר ספר סיפור The various ways of understanding which levels are (still) part of ספר and what is above that: סופר.
Class 53
Page 194-5. The three levels of understanding ספר וסופר: 1) ספר is Kav סופר is לפני הצמצום כולל ההשערה והרצון. 2) ספר is השערה קוה”צ and סופר is רצון. 3) ספר includes השערה ועלות הרצון קוה”צ and סופר is רצון הצוחלט. On all levels the סופר is a מקור and is never עצמות.
Class 54
Page 194-5. Inside. Explaining how only something that is נמשך namely אור can be מקור, but not עצמות who is called בלי גבול האמיתי.
Class 55
Page 194; 195. גדול אדונינו ורב כל לתבונתו אין מספר. אדונינו is מלכות and in מלכות there is a manifestation of ורב כח ולתבונתו אין מספר actual infinity [infinite finites which can only be explained by נמנע הנמנעות]. It is like the idea of והי’ מספר בני ישראל אשר לא יספר… It will be fully...
Class 56
Page 195 We now return to the issue of ב”ן having superior ביטול to מ”ה. But to explain this we must revisit יש מאין one more time.
Class 57
יש מאין א Page 195-6. Yesh MeAyin is about חידוש newness, it is not from nothing, it is from something; but it is quantumly separated, like ריחוק גשמי מרוחני, שאין לך יש מאין גדול מזה.
Class 58
יש מאין ב Page 196-7. 1) why must יש מאין be renewed every instant. Two types of יש מאין: One- from close: אור ממאור, Two- from far, this latter type must be renewed always. 2) The truth of the יש is therefore really, the כח אלוקי and not the external form.
Class 59
[page 197] Four Bittuls (1). This class discusses the two basic levels of ביטול היש and ביטול במציאות. The basic difference between the two is that ביטול היש is from below- one “Bittuls” himself, like בטל רצונך מפני רצונו. ביטול במציאות, on the other hand, cannot be achieved from below; it only happens if inspired...
Class 60
[Page 197] Four Bittuls (2). The first ביטול במציאות is אצילות אורות וכלים that are both nothing more than דביקות in אלקות. However they are a מציאות גילוי אור/ הארת מהות אלקות and in that aspect, they are a מציאות; which sets up the second ביטול that takes the מציאות away and leaves over only...
Class 61
[Page 197]. Four Bittuls (3). This class continues on to the ביטול במציאות דאין זולתך; where there is not only nothing but אלקות; there isn’t even a מציאות of אלקות all there is העלם ומהות. The explanation for this is that even the מציאות of אצילות has some מציאות, as indicated from the idea that...
Class 62
[Page 197]. Four Bittuls (4). ביטול דאפס בלתיך. This third Bittul is מבטל not only the מציאות of אור but also it’s מהות because this is not a ביטול of a lower אור to a higher אור but the ביטול of אור in מאור. Since אור ממאור is ברצון ולא בהיכרח therefore אור in the...
Class 63
Page 197-8. Four Bittuls (5). Inside. The Bittul of a lower אור in a higher אור it is only 1) כלא חשיב but that doesn’t mean nothing; it means no מציאות וגילוי. 2) העדר תפיסת מקום 3) כשרגא בטיהרא But אור in מאור is לא ידע and אפס בלתיך. But even that is ביטול to...
Class 64
Page 198. Four Bittuls (6). ביטול דמי דומה לך עצמות relates to נבראים or יש and מאור doesn’t. Accordingly, אור which is higher relates to מאור which is lower, and ישות ונברא which is lower relates to עצמות. The greater discussion of ביטול במציאות is ביטול from the top down. עצמות reveals itself in נבראים...
Class 65
Page 198. Four Bittuls (7). הוי’ה existence; and מהוה יש מאין are both in עצמות. Discussion there is הוי’ה in עצמות. This is explained in קבלה as לשון הוי’ פאראן; while in Chassidus this idea is linked to התהוות גשמיות מהעצמות בכל רגע is עצמות (or at least proof of עצמות). We suggest that the...
Class 66
Page 198. After discussing all the levels of ביטול until the level of אין עוד which is a ביטול from עצמות which manifests in נבראים (בי”ע) דוקא the Rebbe returns to the discussion of מ”ה וב”ן. He explains that this is the advantage of ב”ן and בי”ע that only there can there be the ביטוי...
Class 67
Page 198. The comparison between מ”ה וב”ן and שרפים ואופנים. This topic is usually associated with understanding אלקות in השתלשלות- the level of שרפים versus, not understanding אלקות and crying out. In This מאמר the two correspond to knowing G-dliness of אור וגילויים- the level of the שרפים; versus knowing יש האמיתי through the יש...
Your Support Matters
Help us continue to bring you new and exciting content and classes by supporting Inside chassidus with a tax-deductible donation
Donate TodayYour Support Matters
Help us continue to bring you new and exciting content and classes by supporting Inside chassidus with a tax-deductible donation
Donate Today