Classes

קדיש Class Seven. The two words יתגדל ויתקדש are explained in this class. The two pronunciations of יתגדל ויתקדש whether with a פתח (as we do it) or a צירה (as אשכנזים do it; and OUR RABBEIIM ALSO SAID IT THIS WAY!). With פתח it means we are praying that His name should become great....

קדיש Class Eight. PDF on various נוסחאות קדיש מהראשונים בעלמא די ברא כרעותי’ וימליך מלכותי’ ויצמח פורקני’ ויקרב משיחי’ה Part One. Is this world בעלמא די ברא כרעותי’ה the world that existed before the original sin that was perfect, or to the world of Moshiach which is yet to be, or the world we live...

קדיש Class Nine. בעלמא די ברא כרעותי’ וימליך מלכותי’ ויצמח פורקני’ ויקרב משיחי’ה Part Two. In this class we explained only our נוסח. We intend to explain this in two ways and in this class we only covered the first. First explanation of בעלמא די ברא כרעותי’ וכו. The world is וימליך מלכותי’ה .חיצוניות הרצון...

קדיש Class Ten. Second explanation of בעלמא די ברא כרעותי’ה וכו. בעלמא די ברא כרעותי’ה is אצילות or the idea of כל הנקרא בשמי this is an allusion to the world before the first sin of eating from the tree of knowledge of good and evil. You can explain how they could live forever, even...

קדיש Class Eleven. בחייכון וביומיכון ובחיי דכל בית ישראל בעגלה ובזמן קריב ואמרו אמן. Class One. 1) The idea of ואמרו אמן, that the חזן tells us what to do and we do it, is like the idea of ברכו את השם, rather than נברך את השם. Why does the חזן not include himself? This...

קדיש Class Twelve. בחייכון וביומיכון ובחיי דכל בית ישראל בעגלה ובזמן קריב ואמרו אמן. Class Two. Introduction: Small infractions in the highest levels become huge issues on lower levels. Example One: the original sin of eating from the tree of knowledge of good and evil. Example Two: the Golden Calf; what were the Jews thinking?...

קדיש Class Thirteen. בחייכון וביומיכון ובחיי דכל בית ישראל בעגלה ובזמן קריב ואמרו אמן. Class Three. בחייכון is the idea of bringing אין סוף into the containment and order (קדושה) of חיות- life, פנימיות in other words למקום הראוי ובאופן הראוי בלי יניקה. וביומיכון is the idea of bringing the highest idea of time (ימי...

קדיש Class Fourteen. בחייכון וביומיכון ובחיי דכל בית ישראל בעגלה ובזמן קריב ואמרו אמן. Class Four. ובחיי דכל בית ישראל בעגלה ובזמן קריב Both these phrases include a masculine and feminine aspect, making the tandem like ז”א ונוקבא. The difference (according to the רמ”ק) is that the first is מלמטה למעלה like תיקון, and the...

קדיש Class Fifteen. Introduction to אמן יהא שמי’ רבה (Part One). אמן to what came before. יהא שמי’ רבה… is a response to יתגדל ויתקדש שמי’ רבה. Two מאמרי חז”ל: 1) כל האומר איש”ר מובטח שהוא בן עולם הבא. 2) כל העונה איש”ר בכל כחו קורעין לו גזר דין של ע’ שנה. The first is...

קדיש Class Sixteen. The second מאמר חז”ל is discussed here further. בכל כחו is from higher than reason; the example from תפילת חנה. בכל כחו; בכל כונתו; בכל אבריו

קדיש Class Seventeen. Introduction: בכל כחו means כח אדנ”י which brings G-dliness into אדנ”י which is lower than הוי’ה and even אלוקים.

קדיש Class Eighteen. Explanation of בכל כחו which means כח אדנ”י. Energizing the G-dliness of the letters (darkness) itself. The same is achieved through saying אמן יהא שמי’ רבה בכל כחו.

קדיש Class Nineteen. The idea that in קדיש and in the פסוק בראשית ברא and in the פסוק וידבר אלוקים את כל הדברים האלה לאמור there are 7 words and 28 letters. עשרה עשרה הכף joining together מעשה בראשית with תורה. There are two things in creation: 1) Hashem created a world. 2) He chose...

קדיש Class Twenty. ד’ אותיות הוי’, מילוי ומילוי דמילוי equals 28. The idea of מילוי is discussed at length. It is lower but with a higher source. Explanation: real learning is in the discernment. The more detailed and precise one is, the truer they are, and they reveal a less dramatic, but deeper truth, than...

קדיש Class Twenty One. יתברך וישתבח וכו’ שמי’ דקודשא בריך הוא לעילא מן כל ברכתא וכו’ ונחמתא וכו’ ואמרו אמן (Class 1). The second half of Kaddish is the people’s response to the חזן’s recitation of יתגדל ויתקדש etc. We respond with יהא שמי’ רבה and we continue יתברך etc. until the end of חצי...

קדיש Class Twenty Two. יתברך וישתבח וכו’ שמי’ דקודשא בריך הוא לעילא מן כל ברכתא וכו’ ונחמתא וכו’ ואמרו אמן (Class 2). A) שמי’ דקודשא בריך הוא what is the difference between our custom to respond with אמן and the other custom to respond with בריך הוא. In our custom Hashem’s name is שמי’ דקודשא...

קדיש Class Twenty Three. Review of what we learned last year about the history and spirit of Kaddish. From the outside in, from the prayer of the simple people to the prayer of holiest people, said at every opportunity.

קדיש Class Twenty Four. Reading again inside the first half of Kaddish reviewing what we discussed last year briefly.